3.6 問題の受容


     問題の受容は,心の機制によってそれの内的表象がつくられることである。この内的表象が,問題解決主体にとっての問題である(註)

     特に,問題解決機制論では二種類の“問題”──問題解決主体から独立な存在としての“問題”と問題解決主体に依存する“問題”──が,それぞれ実体的存在として措定されていることになる。

     この二種類の“問題”の措定は,二種類の“意味”概念の導入を必要とさせる。即ち,問題解決主体から独立な存在としての問題を“問題”として身分づける“意味”が先ず必要であり,これには字義的意味をあてる。また,問題を問題解決主体に依存するものとする“意味”が必要であり,これには文脈依存的意味をあてる。

     内的表象化としての問題の受容,二種類の問題,および二種類の意味,これらの論点は合理主義的オリエンテーションの一般的論点の適用に他ならない。(それは,例えば,合理主義的オリエンテーション下のコミュニケーション理論における“メッセージの受容”の論点と同型である。)



    (註) To have a problem implies (at least) that certain information is given to the problem solver:
      information about what is desired,
      under what conditions,
      by means of what tools and operations,
      starting with what initial imformation, and
      with access to what resources.
    The problem solver has an interpretation of this information ── exactly that interpretation which lets us label some part of it as goal, another part as side conditions, and so on. Consequently, if we provide a representation for this information (in symbol structures), and assume that the interpretation of these structures is implicit in the program of the problem solving IPS, then we have defined a problem.
    (Newell and Simon,1972,p.73)

    [Problem comprehension] involves at least two sub-stages: translation and internalization. Translation involves interpretation of the information the problem provides into terms which have meaning for the student. Internalization requires that the problem solver sort out the relevant information and determine how this information interrelates. Most importantly, this stage results in the formation of some sort of internal representation of the problem within the problem solver.This representation ... furnishes the student with a means of establishing goals or priorities for working on the problem. ... The accuracy of the problem solver's internal representation may increase as progress is made toward a solution.
    (Lester,1978,p.79)